Met hoge bloeddruk ... naar DiŽtistenpraktijk Bona Vita

Hoge bloeddruk                                                                        Terug naar pagina 1

Leefstijlaanpassingen

Voorkom overgewicht

Het risico op het ontwikkelen van hoge bloeddruk neemt toe naarmate uw BMI stijgt. Bij een BMI tussen de 25 en 30 (overgewicht) is het risico 2x zo groot. Bij een BMI boven de 30 (obesitas) is het risico 3-5x zo groot. Ook de vetverdeling in het lichaam, de zogenoemde appel- of peervorm is van belang. Centreert het vet zich bij u vooral rond de buik (de appelvorm)? Dan heeft u een groter risico om hoge bloeddruk te ontwikkelen dan iemand met het vet vooral rond de heupen. Klik  hier  voor meer informatie over de BMI en vetverdeling.

Misschien vraagt u zich af hoeveel uw bloeddruk daalt bij een bepaald gewichtsverlies. Uit een onderzoek blijkt dat 1 kg gewichtsverlies de bovendruk met 1 mmHg laat dalen. 5-6 kg Gewichtsverlies liet de bovendruk 4 mmHg dalen bij mensen zonder hoge bloeddruk en 7 mmHg bij mensen met hoge bloeddruk. (3)

Beweeg voldoende

Voldoende beweging kan een (lichte) daling van uw bloeddruk (en gewicht!) geven. Hierbij gaat het om minimaal 30 minuten per dag (bij overgewicht 60 min) matige inspanning zoals wandelen, fietsen en zwemmen.

Stop met roken

Door te stoppen met roken verkleint u niet alleen het risico op hart- en vaatziekten, maar verbetert ook de werking van sommige bloeddrukmedicatie. Met name bij bŤtablokkers is dit het geval.

Samenvatting effect voeding en leefstijl op bloeddruk

We zeiden: "Met aanpassing van uw voedingspatroon ťn leefstijl valt veel winst te behalen." Hoeveel winst? Dat leest u hieronder:

Effect voeding en leefstijl op bloeddruk Bronvermelding
1.  Appel LJ, Moore TJ, Obarzanek E, Vollmer WM, e.a. A clinical trial of the effects of dietary patterns on blood pressure. DASH Collaborative Research Group. N Engl J Med. 1997 Apr 17;336(16):1117-24.
2. Appel LJ, Sacks FM, Carey VJ, e.a. OmniHeart Collaborative Research Group. Effects of protein, monounsaturated fat, and carbohydrate intake on blood pressure and serum lipids: results of the OmniHeart randomized trial.
3. Neter JE, Stam BE, Kok FJ, Grobbee DE, Geleijnse JM. Influence of weight reduction on blood pressure: a meta-analysis of randomized controlled trials. Hypertension. 2003 Nov;42(5):878-84. Epub 2003 Sep 15
.