Met hoge bloeddruk ... naar DiŽtistenpraktijk Bona Vita

Hoge bloeddruk                                                                                    Pagina 2 

Bloeddruk is de druk die het bloed uitoefent op de bloedvaten. Bij een bloeddrukmeting wordt altijd de boven- en onderdruk bepaald. De bovendruk (systolische druk) is de druk op de vaten wanneer het hart samentrekt en het bloed door de vaten wordt gestuwd, de onderdruk (diastolische druk) is de druk op de vaten wanneer het hart ontspant. De druk op de bloedvaten wordt gemeten in millimeter kwikdruk  (mmHg). U heeft een hoge bloeddruk als de gemiddelde(!) bloeddruk 140/90 mmHg of hoger is. Bent u 80 jaar of ouder dan geldt een bovenduk van 160 mmHg of hoger.
Een hoge bloeddruk (hypertensie) is in Nederland veelvoorkomend: 1/4 van de bevolking heeft hypertensie en nog eens 1/4 is pre-hypertensief. Het is een sterke risicofactor voor hart- en vaatziekten. Met aanpassing van uw voedingspatroon ťn leefstijl valt veel winst te behalen. Hoeveel winst? Dat leest u hieronder.

Voedingsaanpassingen

Let op uw natriumnname

Eťn gram keukenzout bestaat uit 0,4 gram natrium en 0,6 gram chloride. Natrium regelt de vochtbalans en de bloeddruk. Omdat u met zweten en via de urine natrium verliest heeft u als volwassene in ieder geval 1,5 gram natrium per dag nodig. Maar de gemiddelde Nederlander krijgt veel meer natrium binnen, namelijk zo'n 4 gram/dag. 20% Van onze natriuminname zit van nature in voedingsmiddelen en water, 30-40% voegen we zelf toe bij de maaltijdbereiding en 40-50% wordt fabrieksmatig aan voedingsmiddelen toegevoegd. Het algemene advies is om niet meer dan 2,4 gram natrium per dag te consumeren. Hieronder kunt u zelf uw zoutinname berekenen en zien hoeveel zout een bepaald product bevat.


Het is niet alleen belangrijk om op uw
natriuminname te letten, maar ook op de inname van kalium, magnesium, calcium, jodium, cafeÔne, alcohol, vet, cacao en glycyrrhizinezuur uit drop en zoethout.

Het effect van gezonde voeding op de bloeddruk

Ieder mens heeft een bepaalde zoutgevoeligheid. Dit betekent dat het effect van natriumbeperking op de bloeddruk per persoon verschilt. Gebruikt u bloeddrukmedicatie? Dan is beperking van de hoeveelheid keukenzout van belang omdat dit de werking van uw medicatie ondersteunt. 

Het is goed om in dit kader iets te zeggen over de DASH-studie (dietary approaches to stop hypertension). 459 Mensen kregen 8 weken lang een gezonde voeding met extra groente en fruit, vis, noten, magere zuivel en een verlaagd verzadigd vetgehalte (het DASH-dieet). Dit dieet werd vergeleken met een standaard Amerikaanse voeding en een gezonde voeding met veel groente en fruit. Na 8 weken was er het volgende significante verschil in de bloeddruk ten opzichte van de Amerikaanse voeding:
- 2,8 mmHg bloeddrukdaling bij een gezonde voeding met veel groente en fruit
- 5,5 mmHg bloeddrukdaling bij het DASH-dieet
- 11 mmHg daling van de bovendruk bij een licht verhoogde bloeddruk bij het DASH-dieet incl. zoutbeperking
- 6 mmHg daling van de bovendruk bij een normale bloeddruk bij het DASH-dieet incl. zoutbeperking. (1)  
Het maakte hierbij niet veel uit of de voeding veel koolhydraten, eiwitten of (onderverzadigde) vetten bevatte. De bloeddruk daalde in alle gevallen, maar het minste bij de hoog-koolhydraatvoeding. (2)  Pagina 2