Met hoog cholesterol ... naar DiŽtistenpraktijk Bona Vita

Verhoogd cholesterolgehalte                                             Terug naar pagina 1

LDL-cholesterol een risicofactor voor hart- en vaatziekten, geen oorzaak.
Als het gehalte aan triglyceriden in het bloed te hoog wordt, wordt er meer LDL aangemaakt om het teveel aan triglyceriden te kunnen vervoeren. Echter, LDL cholesterol is zo klein dat het de vaatwand binnen kan dringen. Een teveel aan LDL in het bloed zal zich op den duur in de vaatwand nestelen, oxideert en veroorzaakt kleine ontstekingen in de bloedvatwand. Opruimcellen (macrofagen vanuit het immuunsysteem) proberen het LDL op te ruimen. Bij een teveel aan LDL 'overeten' ze zich, gaan schuimen en vormen uiteindelijk een vetophoping (plaque) in de vaatwand. Het zuurstoftekort door onvoldoende bloed kan plaatselijk klachten geven als etalagebenen, pijn op de borst, kortademigheid, duizeligheid en in de hersenen coŲrdinatieproblemen en verlies van gezichtsvermogen.
Wanneer de vetophoping blijft groeien raakt het bloedvat vernauwd en wordt de bloeddoorstroom belemmerd. Het lichaam probeert de plaque te beschermen door er een soort korstje overheen te vormen. Als de plaque niet verder groeit stabiliseert dit de plaque. Maar als het blijft groeien barst het open. Het lichaam reageert hierop door een bloedstolsel te vormen. Maar dit bloedstolsel kan het al vernauwde bloedvat vervolgens helemaal blokkeren. De weefsels achter de blokkade krijgen geen zuurstofrijk bloed meer en een hartinfarct of een TIA (hersenen) is ontstaan.

Adviezen
Zoals hierboven gezegd zorgt een hoog triglyceridengehalte in het bloed voor de vorming van plaque in de vaatwand. Het triglyceridengehalte kan verlaagd worden door grote hoeveelheden koolhydraten (met name suiker, vezelarme granen en alcohol) en bewerkte vetten te vermijden en ruim anti-oxidanten uit fruit, groenten, noten en zaden te consumeren.  Eet vezelrijk. Vervang witbrood voor volkorenbrood, eet dagelijks minimaal 250 gram groenten en twee stuks fruit, maar denk ook aan peulvruchten, maÔs en havermout.
Vervang minimaal ťťn keer per week vlees voor (het liefst vette) vis, zoals makreel, haring, zalm, heilbot, bokking en sardines. Dit kan als warme maaltijd, maar ook op brood of door een salade.

Eigenlijk moeten we niet spreken van een 'verhoogd cholesterol', maar van een ongunstige (lage) ratio. Het is voor het risico op hart- en vaatziekten namelijk van groot belang dat de verhouding tussen HDL- en LDL-cholesterol in balans is. Een lage ratio verhoogt het risico op hart en vaatziekten. U kunt zich voorstellen dat het voor de vaatwand schadelijker is wanneer het LDL hoog is en het HDL laag, dan wanneer het HDL ook hoog is. Het HDL- en LDL-cholesterol kan uit balans raken door een ongezonde leefstijl, namelijk overgewicht, roken, onvoldoende lichaamsbeweging, een hoge (geraffineerde) koolhydraatinname en overmatig alcoholgebruik, erfelijkheid en ziekten als hoge bloeddruk en diabetes.

Wel of niet nemen?

Klik hier voor het advies over plantensterolen en rode gist rijst ter verbetering van het cholesterolgehalte.